Bliv medlem i dag og få masser af fordele – læs mere
Med dette årets sidste nummer er vi kommet rundt om det talende, det skrivende og det læsende barn, og i årets løb har vi modtaget en række forskellige og meget interessante indlæg til DANSK. Nogle har vi allerede bragt i de tre temanumre, og i dette blad får du mulighed for at læse artikler, omtaler og anmeldelser, der samler op om vores fag og viser dets diversitet.
Lisbeth Hædersdal runder sin artikelrække om DSA af med at sætte fokus på lytning og DSA. Der er litteratursamtaler med Jonas Kleinschmidt og Cecilie Eken med afsæt i deres nye bøger fra Dansklærerforeningens Forlag. Henrik Pontoppidan bliver bragt ind i udskolingsundervisningen, Lonni Carlsen anmelder en ungdomsroman, der ikke er for sarte sjæle, og så kan du læse en spritny novelle af Lene Hoffmann Sørensen.
Vi får også første indlæg fra to nye lærere, der deler ud af deres erfaringer på et nyopstartet lærerliv, og hvordan der er at komme fra læreruddannelsen og møde hverdagen i folkeskolen.
Der er masser af læsestof til juletiden.
Vi vil ønske dig god læselyst.
Det er tid til fordybelse. Tid til læsning og tid til viden om, hvad børn læser hvor og hvornår. Oktober er perfekt til fordybelse, og derfor er dette blad også, hvad vi i bogverdenen ville kalde for et digert værk. Dette skyldes dels, at der er virkelig meget at skrive om, når det kommer til børns læsning. Dels at vi har været så heldige, at nogle af landets førende forskere og dygtige forfattere har bidraget med deres viden og erfaringer. Vi er samtidig nået til årets nummer 3, der udgives i fællesskab med Selskabet for Børnelitteratur, IBBY Danmark og deres medlemsblad Klods Hans.
På forskersiden har blandt andre Henriette Romme Lund, Kristiane Hauer og Marianne Eskebæk Larsen bidraget, og DANSK har talt med forfatterne Peter Krogholm og Sanne Haugaard og illustrator og forfatter John Kenn Mortensen, der også har lagt streg til bladets efterårsforside.
Du kan også læse om et helt særligt bibliotek i Oslo, hvor det er de stille bøger, der er i fokus.
Endeligt kan du læse et essay af Oscar K om at skrive erindringer, få indblik i læseindsatser i Roskilde og møde fire unge mennesker, der bare synes, det er fedt at læse. Og det er kun noget af indholdet.
God læselyst.
Rettelse: Der er desværre en fejl i modellen til analyse af læselyst og læseulyst ved stillelæsning på side 31 i den trykte udgave af DANSK 3. Modellen er rettet i den digitale udgave af bladet ift. den trykte version og i samarbejde med forfatteren. Vi beklager fejlen. (Red.).
Dette nummer handler om det skrivende barn. Men også om det skabende, kreative og reflekterende barn. Barnet som forfatter, som skribent og illustrator. Skriftlighed i folkeskolen har forandret sig i de senere år. Vi taler nu om fremstillingsformer og skrivesituationer. Det stiller krav til elevernes skriftlighed og opgaveforståelse, men et giver også muligheder for at skabe relevante, virkelighedsnære tekster, der peger ind i elevernes egne livsverdener. Rundt om i landet findes forfatterskoler for børn, der vil skrive. DANSK har besøgt forfatterskolen Univers i Aarhus og undersøgt, hvad der motiverer unge mennesker til at skrive, og hvad de skriver. Vi har talt med undervisere og med de unge selv. Forfatterskolerne bliver desuden fulgt tæt fra forskerside, og det kan du også læse mere om her i bladet. Blandt meget andet kaster vi også et blik på literacy i indskolingen, på skrivning i forbindelse med dansk som andetsprog, og så har vi været på hele to litteraturfestivaler.
God sommerlæselyst.
I årets første nummer af DANSK retter vi blikket, eller øret om man vil, mod de mundtlige perspektiver i undervisningen, og vi har allieret os med en række dygtige folk, der forsker i mundtligheden, arbejder med mundtligheden og skriver om mundtligheden.
Når nogen taler, er der ofte nogen, der lytter, og derfor er mundtlighed og lytning uløseligt forbundne størrelser. På linje med læsning kræver også lytning didaktisk definerede strategier i undervisningen, og det sætter vi ligeledes spot på i løbet af bladet. Lytning handler ikke bare om at høre efter. Lytning er et aktivt valg.
Rigtig god læselyst.