Bliv medlem i dag og få masser af fordele – læs mere
Mange dansklærere vil genkende Oehlenschlägers hellighuldtvinkende første strofe af ”Morgen-Vandring” hvor et fortidsslentrende digterjeg får en furefri natur i tale. Der sker som bekendt noget når jeget, stedet og bevægelsen forbindes i tekster, og dette nummer af Dansknoter minder læserne om at vandringer i tekster ikke altid falder ud i en hyldestmorgensang til skaberen. Stederne i nummerets tematekster og digte er kornmarken, skulpturparken, tinderne, grænsen, stierne, Føtex, Alperne, storbyen, toget, mellemstedet, pletten, jagtmarken og Brabrandsøen. Her vandres ikke kun. Man skrider, flanerer, flygter, bestiger, ramler, spadserer, går i ét, kryber, stedsvandrer og går bort. Der er både betvingelse af et landskab og eksistentiel tvivl og flugt.
God læselyst!
Sprog er en flyvsk størrelse der ikke bare uden videre kan reguleres fra centralt hold, og alle sprogbrugere er hver dag med til at definere og forme sproget på alle niveauer fra ordforråd til grammatik. Der er altså nok at gå om bord i med dette nummer af Dansknoter, som handler om forholdet mellem sprog og magt.
Dette nummer af Dansknoter handler om, hvordan man kan integrere oplevelse og sansning i det analytiske tekstarbejde, og åbne teksterne for eleverne – tekster som til tider kan forekomme dem fremmede. Flere af artiklerne er baseret på studier i folkeskolens afgangsklasser, men pointerne kan snildt overføres til ungdomsuddannelserne.
Velkommen til at tænke, føle, sanse og reagere affektivt på dette nummer af Dansknoter!
Hvem er homo economicus? Det er os, og det er eleverne, det er det moderne menneske der forbruger og er drevet af økonomi. Etymologisk betragtet kommer ”økonomi” af det græske οἰκονομία, som betyder noget i retning af ”hjemmets lov” eller slet og ret: husholdning. I sin latiniserede version bliver husholdersken til en economicus, som er hovedpersonen i dette nummer af Dansknoter. Vi taler sjældent om penge i undervisningen, eller gør vi? Økonomiske strømninger præger alle dele af faget, og særligt i medieperspektivet er produktionsforholdene afgørende for stoffets udformning. Vi vil med temanummeret løfte økonomien frem som et felt som har et stort potentiale i undervisningssammenhæng, og som eleverne hellere end gerne må høre mere eksplicit om.