Bliv medlem i dag og få masser af fordele – læs mere
Mødet med en ung gymnasieelev, en ung frivillig, en ung underviser eller en ung forfatter er møder med stemmer, der giver indsigter i at være ung i forskellige kontekster, og med temaet UNG er indgangen til dette nummer af Dansknoter at ‘tænke ungt’ i forhold til emner, problemstillinger, skribenter og kunstner.
Motiverne bag at vælge UNG som tema er spørgsmål, som vi nok alle i vores branche interesserer os for, og som vi dagligt møder i medierne, i vores undervisningsjob, på lærerværelset eller i litteraturen.
Hvad optager de unge?
Hvordan får vi dem til at interessere sig for vores fag? Hvilken rolle spiller teknologi og sociale medier i unges liv som i skolen?
Hvilke værdier og styrker kendetegner ungdommen?
Hvilke udfordringer har de?
Hvad læser de unge – og hvilken rolle spiller danskfaget og danskundervisningen i deres ungeliv – og senere liv?
Spørgsmålene belyses på forskellig vis af dette nummers bidragsydere.
God læselyst!
>Læs lederen i Dansknoter 3/2024 (pdf)
Dette nummer inviterer til at inddrage andre nordiske tekster end de gængse, heriblandt også medieværker. Med disse artikler håber vi at inspirere til i højere grad at inddrage nordiske tekster og samarbejder i danskundervisningen.
Glad läsning!
Elevernes kulturforbrug får en æresplads i årets første nummer af Dansknoter, hvor vi fokuserer på en række genrer, som har stor appel hos den yngre generation, men som typisk – og urimeligvis – anses for ”ufine”, fx når bibliotekerne henviser dem til særlige genrereoler, der skiller dem fra den “almindelige” litteratur. Ud fra temaet ”ufint” belyser og problematiserer vi nogle smagshierarkier, som måske nok stadig fylder meget, men som forhåbentlig er under forandring.
God læselyst!