Dansknoter 3/2024 – Ung

Mødet med en ung gymnasieelev, en ung frivillig, en ung underviser eller en ung forfatter er møder med stemmer, der giver indsigter i at være ung i forskellige kontekster, og med temaet UNG er indgangen til dette nummer af Dansknoter at ‘tænke ungt’ i forhold til emner, problemstillinger, skribenter og kunstner. 

Motiverne bag at vælge UNG som tema er spørgsmål, som vi nok alle i vores branche interesserer os for, og som vi dagligt møder i medierne, i vores undervisningsjob, på lærerværelset eller i litteraturen.

Hvad optager de unge?
Hvordan får vi dem til at interessere sig for vores fag? Hvilken rolle spiller teknologi og sociale medier i unges liv som i skolen?
Hvilke værdier og styrker kendetegner ungdommen?  
Hvilke udfordringer har de?
Hvad læser de unge – og hvilken rolle spiller danskfaget og danskundervisningen i deres ungeliv – og senere liv?

Spørgsmålene belyses på forskellig vis af dette nummers bidragsydere.

God læselyst!

>Læs lederen i Dansknoter 3/2024 (pdf)

 

Se tidsskrift

Dansknoter 2/2024 – Nord

Dette nummer inviterer til at inddrage andre nordiske tekster end de gængse, heriblandt også medieværker. Med disse artikler håber vi at inspirere til i højere grad at inddrage nordiske tekster og samarbejder i danskundervisningen.

Glad läsning! 

>Læs lederen i Dansknoter 2/2024 (pdf)

Se tidsskrift

Dansknoter 1/2024 – Ufint

Elevernes kulturforbrug får en æresplads i årets første nummer af Dansknoter, hvor vi fokuserer på en række genrer, som har stor appel hos den yngre generation, men som typisk – og urimeligvis – anses for ”ufine”, fx når bibliotekerne henviser dem til særlige genrereoler, der skiller dem fra den “almindelige” litteratur. Ud fra temaet ”ufint” belyser og problematiserer vi nogle smagshierarkier, som måske nok stadig fylder meget, men som forhåbentlig er under forandring.

God læselyst!

>Læs lederen i Dansknoter 1/2024 (pdf)

Se tidsskrift
DANSKNOTER

DANSKNOTER

Fag- og kulturtidsskrift

DANSKNOTER er et fagtidsskrift for undervisere i de gymnasiale uddannelser samt et kulturtidsskrift, hvor danskfaget og danskfagets placering i offentligheden er til diskussion og refleksion. Bladet kan tilbyde fagfællebedømmelse på artikler, hvis det ønskes. DANSKNOTERS linje og sammensætningen af redaktionen sker i samarbejde mellem bestyrelserne for ungdomsuddannelserne. Bladets redaktion er frivillig og ulønnet og består af gymnasielærere.

Du kan søge efter artikler i arkivet:
>Se artikelarkiv.

Information

Udgiver
DANSKNOTER udgives af Dansklærerforeningen med støtte fra Bladpuljen. Bladet udkommer fire gange årligt (marts, juni, september og december).
Oplag
DANSKNOTER har et oplag på ca. 3.000. Bladet udsendes til lærere i dansk på ungdomsuddannelserne, og desuden abonnerer mange skoler og institutioner på bladet.
ISSN
0107-1424
ARTIKELARKIV

ARTIKELARKIV

Søg efter artikler fra DANSKNOTER til din undervisning

Du kan finde og downloade artikler fra de seneste års DANSKNOTER. Måske ligger der noget aktuelt du kan bruge til undervisningen? Du kan søge på emneord, artikeltype og ord fra titlen.

Enkelte artikler ligger frit tilgængelig for alle, mens resten kræver, at man er logget ind som medlem af Dansklærerforeningen.

Gå til artikelarkivet
DANSK TAKEAWAY

DANSK TAKEAWAY

Øvelser, forløb og ideer fra lærer til lærer

DANSKNOTER bringer i hvert nummer, under emnet DANSK TAKEAWAY, øvelser, forløb og ideer fra lærer til lærer, som du kan tage direkte med ud i din egen undervisning.

Har du selv lyst til at bidrage, skal du skrive til kristoffer.kildelund@gmail.com som er ansvarshavende i redaktionen på DANSKNOTER. 

Se alle TAKEAWAY

Temaer og udgivelsesdatoer

Abonnement og løssalg

Indlæg

Redaktionen

Annoncering i DANSKNOTER

Artikelarkiv

Følg os her
Dansklærerforeningens Forlag A/S CVR: 27 40 87 61 |
Dansklærerforeningen CVR: 13 61 25 28
© 2024 Dansklærerforeningen | All rights reserved Made by Improving