Forside / Undervisningsforløb / Undervisningsforløb – Indskoling / Skrædder i Helvede 1 – Arbejde med skriftlighed og mundtlighed 1.-2. klasse

Skrædder i Helvede 1 – Arbejde med skriftlighed og mundtlighed 1.-2. klasse

Undervisningsforløb – Indskoling Undervisningsforløb
  • Klassetrin: 1. klasse, 2. klasse
  • Forfatter: Dorthe Sofie Mørk Emus

Børn rummer de mest fantasifulde og fantastiske historier. Ved hjælp af børnestavning får eleverne mulighed for at få deres historier ned på papir og læse dem højt for andre. For mange børn er det en rigtig stor ting! Dette undervisningsforløb tager udgangspunkt i ét bestemt billede fra antologien Skrædder i Helvede. Billedet findes på side 41 i antologien, og er tegnet af Birgitte Flarup. Bogen er fuld af fantastiske historier og flotte, fantasifulde illustrationer, som ligeså godt kan bruges i lignende forløb.

Målet med forløbet er, at eleverne:

  • skal skabe en historie ud fra et givet billede
  • skal træne samtalen om et billede med brug af fagudtryk som f.eks. forgrund, mellemgrund og baggrund
  • skal gøre brug af de informationer, billedet giver (f.eks. tema), i deres skriftlige arbejde med egen historie
  • skal arbejde med overskrift, indledning og afslutning.
Læs mere

Beskrivelse

Information

  • Forfatter: Dorthe Sofie Mørk Emus
  • Emner: Skriftlighed