Fællesskrift 2014: Litteraturhistorie i undervisningen

Er litteraturhistorien en byrde eller berigelse? Er den kulturarv eller kanonrytteri?

Dansklærerforeningens Fællesskrift 2014 handler om litteraturhistorien i undervisningen. Redaktionen har bedt et lille udvalg af undervisere og forskere om at give deres bud på hvordan de særlige udfordringer med litteraturhistorie i undervisningen kan tackles.
Vi spurgte: »Er litteraturhistorien en byrde eller berigelse? Er den kulturarv eller kanonrytteri?«

De forskellige svar findes her som syv artikler med mange nuancer. Brug Fællesskrift 2014 til at sætte fokus på litteraturhistorie som et fagligt område med egne traditioner og debatter. Vi er sikre på at artiklerne kan inspirere til refleksion over litteraturhistorie og til danskundervisning med, i og om litteraturhistorie.

Jens Raahauge og Jacob Buris Andersen
 


 
 

Artikel 1: Indledning. Tre slogans om litteratur og undervisning.
Af Jacob Buris Andersen

Læs artiklen

 


 
 

Artikel 2: Litterære køn
Af Anne-Marie Mai

Læs artiklen


 
 

Artikel 3: Af sted er du kommet. Novellelæsning på Nordre Kirkegård i Århus
Af Dorte Eggersen

Læs artiklen


 
 

Artikel 4: Sms en klassiker. Om modernisering, popularisering og forkortelse af klassiske, litterære tekster til unge læsere
Af Oscar K

Læs artiklen


 
 

Artikel 5: Litteraturhistorien og den dybe læsning
Af Claus Nielsen

Læs artiklen


 
 

Artikel 6: Det værste og det bedste. Om nye Fælles Måls historieløshed
Af Helge Christiansen

Læs artiklen

 

Artikel 7: Museum eller mulighed? De litterære selskaber og undervisningen i litteraturhistorie
Af Johan Rosdahl

Læs artiklen